سقف شیروانی به انگلیسی

سقف شیروانی به انگلیسی

سقف شیروانی به انگلیسی

سقف شیروانی به انگلیسی Gable roof می گویند.و در آمریکای شمالی و اقیانوسیه Dutch Gable نام دارد، به گونه ای از سقف گفته میشود که دارای شیب می‌باشد و شکلی‌ سه‌ گوش به سقف خانه میدهد.

یکی‌ از مسائلی‌ که در رابطه با چنین سقف هایی وجود دارد آن است که فضای موجود در اتاق زیر شیروانی را بسیار کم می‌کند. اما نمیتوان مزایای استفاده از این گونه سقف را نادیده گرفت.(سقف شیروانی به انگلیسی)

در منطق سردسیر و مرطوب که بارش باران و برف بسیار زیاد می‌باشد، استفاده از این گونه سقف شیبدار کمک می‌کند تا آب باران و برف به راحتی‌ بتواند از لوله هایی که به آنها ناودان گفته میشود، سرازیر شده و به پایین بریزند.

در چنین حالتی نیازی به برف روبی نمی‌باشد و همچنین استحکام مصالح ساختمانی بیشتر خواهد بود.

از دیگر مواردی که میتوان به عنوان مزیت برای این سقف‌ها اشاره کرد آن است که هزینه ساخت و اجرایی این دسته از سقف‌ها بسیار کمتر می‌باشد و مصالح به کار گرفته شده در آن مقرون به صرفه تر خواهد بود.

اما در کنار این مسائل می‌توان اشاره داشت که تعمیر این سقف‌ها کمی‌ دشوارتر باشد چرا که شیب موجود باعث میشود نتوان به راحتی به روی آن ایستاد.

سقف شیروانی به انگلیسی

مزایای سقف شیبدار (مزایای سقف شیروانی ):

۱٫ جلوه ی خاصی دارند و زیبایی منحصر به فردی به مکان مورد نظر میدهند ۲٫ نصب سریع و آسان ۳٫ صرفه اقتصادی ۴٫ کاهش هزینه نگهداری ۵٫ عدم اتلاف انرژی نسبت به سقف های مسطح

نحوه محاسبه متراژ و قیمت اجرای سقف شیروانی

نحوه محاسبه هزینه سقف های شیبدار و شیروانی و آردواز بصورت متر مربع میباشد که سطح انجام شده کار که طول در عرض سطح نما و لمبه یا دامپا و پوشش سقف ضرب شده و با هم جمع میگردد .

مثلاً اجرای سقفی با زیر بنایی 8 متر در 8 متر با توجه به دامنه ای که معمولا برای سقف های شیبدار در نظر گرفته میشود و معمولا 1 متر است بصورت 10 متر در 10 متر بوده و با شیب معمولی 25% اگر محاسبه شود حدود 20 % به ضرب 10 در 10 اضافه میشود.

یعنی 10*10*20%= 120 متر مربع

پس پوشش سقف شیروانی به متراژ 120 متر مربع میرسد، سپس نمای دور کار مورد نظر که بصورت پیشانی با ارتفاع عموماً 30 سانتیمتر تا 50 سانتیمتر در محیط کار که 10*4 است ضرب میشود،(سقف شیروانی به انگلیسی)

در این مثال اگر از نمای 30 سانتی استفاده گردد نحوه محاسبه متراژ نما بصورت 10*4*0.3 خواهد بود که مجموع آن 12 متر مربع خواهد شد و در انتها دامپای زیر دامنه محاسبه میگردد که حاصلی از محیط دور سقف و عرض دامپا میباشد.

که در مثال فوق اگر از دامپا 1 متری استفاده گردد مجموعاً 36 متر مربع متراژ دامپا یا لمبه زیر دامنه خواهد بود،(سقف شیروانی به انگلیسی)

در این مثال متراژ کار تمام شده با زیر بنای 8*8 به عدد 168 متر مربع خواهد رسید که اگر کار مورد قرارداد بابت هر متر مربع 75000 تومان ذکر شده باشد عدد 75000 در 68 ضرب خواهد شد و هزینه تمام شده کار بدست خواهد آمد.

سقف شیروانی به انگلیسی

 

حداقل شیب سقف شیروانی

به سقفی که حداقل شیب آن ۱۵ درجه تا حداکثر ۷۰ درجه باشد، سقف شیبدار می‌گویند.

عموماً در اقلیم‌های سرد و پر بارش برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان از سقف‌ شیبدار استفاده می‌شود.(سقف شیروانی به انگلیسی)

در این نوع سقف‌ها، سازه‌ی سقف توسط آهن کشی و گاه فلزات دیگر ایجاد می‌شود و پوشش سقف شیبدار بر روی آن نصب می‌شود‌.

این پوشش می‌تواند تایل‌های آردواز، سفال، چوب ‌یا از مصالح رایج دیگر باشند.(سقف شیروانی به انگلیسی)

ضوابط طراحی سقف شیبدار( شیب استاندارد سقف شیبدار) در ضوابط و مقررات و آئين نامه هاي ساختماني حداكثر ارتفاع راس سقف شيب دار در نما 2 متر و حداقل زاويه 10 درجه مي‌باشد .

 

انواع سقف شیروانی؟

  • سقف شیروانی مدرن
  • سقف شیروانی فلزی
  • سقف شیروانی تک بر
  • سقف شیروانی چهار بر
  • سقف شیروانی چند بر
  • سقف شیروانی چوبی
  • سقف شیروانی سنگی
  • سقف شیروانی تایل
  • سقف شیروانی ترکیبی

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.